إضاءه

اخواني واخواتي زوار مدونيتي
كل كلمه جمعتها فى هذه المدونه البسيطه هى مجرد
محاولات للكتابه محاولات لرسم الكلمات على طريقتي وكيف اشعر بها
بعيدا" عن حياتي الخاصه ... بعيدا" جدا"


الاثنين، 23 نوفمبر، 2009

انذار خـــــــاطئ



عندما وصلني اخطار


حان الان موعد


خروجي للعالم


فرحت كثيرا .... وقلت


واخــــــــــيرا


اخرجت رأسي من فتحت الشرنقة


لارى ما غيب به عقلي طوال تلك السنين


صدمت


ذهلت


وبكيت


من هول ما علمت وما رئيت


تراجعت خطواتي الي الوراء


ادخلت رأسي


واغلقت فتحة الشرنقة


ما وصلني لم يكن سوا انذار خاطئ


فلم يحن بعد موعد خروجي


هناك 58 تعليقًا:

غير معرف يقول...

العصفورة لامة ريشها بيكبر وتقدر تطير بتحاول مرة وتقع والتانية وتقع والتالتة وتقع لكن فى مرة بتقدر تطير لانها ريشها اكتمل ولازم تكمل دورها فى الحياة دى حياة العصافير
وانتى عصفورة ريشك بيكبر كل يوم حاولى تطير وتخرجى من عشك هتلاقى الدنيا اجمل ولا تخشى ما تريه بعينك فلو ابتعدى ستجدى ما هو اجمل يا عصفورة

adel يقول...

ممممممممم

بس حتي لو الانذار بجد و هتخرجي للعالم
العالم زي ماهو و مش بيتغير نهائي
هيفضل بنفس القدر من السوء سواء دلوقتي او بعدين

Appy يقول...

علشان اتجرحنا قررنا ان الانذار كان خاطئ

amirelhob يقول...

حلو اوى البوست دا بس نصيحه منى بلاش تخرجى عشان عمرك ما هتلاقى غير كدا عالم مليان كدا فى كويسين كتير بس اللى مش كويسين هما اللى متصدرين وبانين بجد بوست جميل اوى كلام قليل ومعانى اكبر ومن قلبى بتمنلك كل خير وسعاده وصحه وتوفيق وفرح وابتسسامه تدوم يا رب طول العمر

romansy يقول...

لعله خيرا
لعل الانتظار ياتى لكى دائما بما فيه خير
قد تتغير الدنيا وقد يتغير الاحساس
وتعيشى فى دنيا قد تمنيتيها يوما

micheal يقول...

ولا أنا عارف أخرج
حسيت كلامك أوي يا سارة
:)
تحياتي

خواطر شابة يقول...

المشكلة انه ان طال الزمن او قصر ستظطرين للخروج من شرنقتك ومواجهة العالم والمثل يقول "وقوع البلاء ولا انتظاره" فاخرجي من الشرنقة فهدا العالم ليس كله اسود فيه الابيض وفيه ايضا اللون الرمادي
تحياتي لك

أحمـــــــــــــد أبو العلا يقول...

معانيكي دايما عميقه ورائعه ياساره
انا فعلا بستمتع بكلامك

العوده للشرنقه
تفتكري ده حل؟ انا شايفه تأجيل للمشكله, ويمكن يكون تعقيد ليها لانها بعد كل شويه بيزيد تعقيدها ومش بتتحل لوحدها

مسدس صغير يقول...

جميلة تلك الكلمات
ولكن حان الموعد
فلتخرجى وتملأى الدنيا فرحا وسعادة
لتطرب بكى الدنيا
احييكى على البوست

الأحــــــ إيناس ــــــزان يقول...

حسيتها قووووووووى
قد اية انتى انسانه جميله
ربنا يسعدك يارب ويكرمك

ساره يقول...

غير معرف

انا عصفوره عجوزه ما اقدر اطير :)
عشي هو المدينه الفاضله اللي عملتها بنفسي ... مع الاسف مازلت انصدم من الاحداث اللي تحصل وحتى من رد فعل الناس

اشكرك اخي او اختي الغير معروف

ساره يقول...

adel

انا عارف يا عادل العالم زي ماهو وماراح يتغير بس انا اتمنى يا عادل تجي معجزه تغير العالم كله للافضل

ساره يقول...

Appy

يمكن عشان اتربنا بطريقه مثاليه شويه نبغى العالم كله يكون زي ما تربينا ؟؟؟

ساره يقول...

amirelhob

حاضر بسمع النصيح انا لسه جالسه في الشرنقه مش عارفه متى اطلع اصلا :)
اشكرك اخي على امنياتك الطيبه

سعيده بزيارتك والتعليق

ساره يقول...

romansy

دائما كلماتك لها طابع خاص
وتعطينى امل بجد

ربي يسعدك :)

ساره يقول...

micheal

مايكل العزيز لسه ماجاء وقتك للخروج
عشان كذا خليك في الشرنقه اللي جنبي واول ما يجي وقت الخروج اقولك :)

ستيته حسب الله الحمش يقول...

الإنذار صحيح
ولكنها الحياة
تصبغ علينا رغبة عارمة في الإختباء من همومها
داخل الشرنقة

الشاعر الحزين يقول...

الغاليه ساره

مش عارف ازاى أعتذر وبجد أنا عارف انى كتير قوى مقصر فى حقك

لكن والله فعلا كان غصب عنى جدا جدا صدقينى وسامحينى

بجد غصب عنى

والله يا ساره كلماتك كأنك نطقتيها بلسانى

بالرغم من انى أتمنى ليكى الخروج الى العالم

بجد استمتعت بكلماتك وأثرت فيا جدااااااااااااااااا

دمتى بكل الخير يارب

ساره يقول...

خواطر شابة

اشكرك على النصحيه :)

تحياتى لك

ساره يقول...

أحمـــــــــــــد أبو العلا

لا طبعا مش تأجيل المشكله بل المواجه هو الحل ... بس انا دائما احس انى من زمان ثانى لسه مش قادره افهم وضعنا الحالي :(

ساره يقول...

مسدس صغير

صلاح العزيز
حان الموعد؟؟ والله ما ادري .. بس اكون صريحه معاك مش قادره اتأقلم مع العالم :(

اشكر تشجيعك الدائما :)

ساره يقول...

الأحــــــ إيناس ــــــزان

الله يسعدك يا ايناس يا قلبي :)
دائما جميله في تعليقاتك

ساره يقول...

ستيته حسب الله الحمش

انتي اللي فهماني يا ستوت ياقمر
وحشتينى جدا ... والف سلامه على قلبك

ساره يقول...

الشاعر الحزين

اخي العزيز علاء
الله يخليك بجد انا متفهمه غيابك
المهم انك تكون بخير
والظروف ان شاء الله تتحسن والغمه تزول

يارب تكون بخير

blue-wave يقول...

جميله الكلمات
تحياتى

البروفيسير يقول...

السلام عليكم
بوست جميل
بس يعنى لازم نخرج ونواجه الواقع
يعنى فى مثل مش فاكره كويس بس تقريبا بيقول
طيور الظلم والهم ترفف فوق رؤسنا جميعا
ولكن المهم ان لا نجعلها تبنى عش فوقنا

تحياتى
احمد
ان شاء الله يستمر التواصل بينا

قيس بن الملووووح يقول...

كل عام وانتم الي الله اقرب
وعلي طاعته ادومِِ

romansy يقول...

كل عام والمسلمين فى مصر والعالم الاسلامى بكل خير ومحبة وسلام لكل الانام

عيد اضحى سعيد

اعاده الله على الجميع بالامن والاستقرار

والسرور والتسامح

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

ازيك يا عصفورة ياللى مش عجوزة
حد يقول كده بردوا
على العموم

كل سنة وانتى طيبة وبخير انتى والاسرة اكملها وكمان بوسبس حبيبى الغالى
وكوكى واصحابه فى انتظار العيدية وخدى بالك لو حابة تاذى كوكى خليها يخبى عنه اللى وصله منك انا حذرت اهو
وبعدين انا مش هاسيب كوكى لحد ما اعرف

كل سنة وانتى طيبة وبخير يا سارة

Pink Dreams يقول...

كل سنة وانتى طيبه و يا رب عيد كله سعاده و هنا و طاعة لله تعالى

عيد اضحى سعيد

اقصوصه يقول...

عسى كل ايامكم عيد :)

محمد عبدالرحمن شحاته يقول...

كل عام وانتي بخير ياساره
اعاد الله علينا وعليكي الايام بالخير واليمن والبركات
تقبلي مروري

عاشقه الرومانسيه يقول...

كل سنه وانتى طيبه ياساره
عيد اضحى سعيد

Tamer Nabil يقول...

كل سنة وانتى طيبة


عيد سعيد عليكى وعلى اسرتك الكريمة


مع خالص تحياتى

Timo.. يقول...

((ادخلت رأسي
واغلقت فتحة الشرنقة))

لحد امتى يا سارة...؟

كل سنه وانت بكل الخير والسعادة

zainab يقول...

السلام عليكم

حبيبة قلبى و اختى الغالية ساره

وحشتينى قوى قوى يا سارة يا اجمل ساره يا أجمل عصفورة

يااااااااااااااااه ياساره كلامك جميل رائع يحمل بين طياته الكثير وده أحلى شئ فى كتابتك انها دايما تحمل الكثير و الكثير بين السطور

ان شاء الله سيأتى يوم يحمل معه انذار جميل و مبشر بالخير

كل عام و انت بخير

إحنا شباب النهارد يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

تسر رابطة هويتى إسلامية أن تدعوك للمشاركة فى قص شريط إفتتاح أحد أكبر وأهم مشروعاتها وهو مدونة " إحنا شباب النهارده " من خلال تاج هدية من الرابطة .

نتمنى قبول التاج ونشر إجابته بمدونتك مشاركة منك فى افتتاح المدونة

نرجو زيارة المدونة للحصول على أسئلة التاج والإطلاع على كافة التفاصيل حول فكرة المدونة

مع خالص تحيات
أسرة رابطة هويتى إسلامية
فريق عمل إحنا شباب النهارده

فكرة من الزمن ده يقول...

سارة وحشتيني
كل عام وانتي بالف خير ياقمر

جميلة الفكرة
لكن
لا تنتظري انذارات دعي قلبك ينبهك للوقت المناسب للخروج من الشرنقة فهذا افضل
تحياتي يا قمر

Timo.. يقول...

التعليق اللي فات كنت قريت البوست الجديد بس.
لكني دلوقت اخدت جولةكاملة في المدونة وعجبني الكلام ولقيت نفسي بقول (هو انا ليه ما جيتش هنا من زمان..؟!!
(':')

أُنْثى مِنْ حَرِيْر يقول...

رائع ما كتبت ..
فقد كان لوحة أدبية جميلة
..
دمت بهذا الاحساس الراقي ,, وأكثر

د. محمد رضــــا .. هل تراني يقول...

حلوه دي جميلة عجبتني فكرتها اوي

تسلمي ساره

وحشني مروري عندك

ساره يقول...

blue-wave

دكتور عمرو اشكر تشجيعك
تواجدك يسعدني

ساره يقول...

البروفيسير

وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته

نصيحه رائعه وانا لا انوي البقاء في الظلام ... لكن هو شعور الرفض للحاله خاصه

سعيده لوجودك
وان شاء الله يتم التواصل بين المدونات

تحياتي

ساره يقول...

قيس بن الملووووح

وانت بخير وصحه وسلامه
تقبل الله منا ومنك

ساره يقول...

romansy

كل عام وانت بخير
والمسلمين كلهم بخير امين
عيد سعيد عليك يا احمد

اعذر تأخري بالرد

ساره يقول...

اسماء واحلام فى وجدانى

وانت طيب وبخير وسعاده يا احمد
بوسبس يسلم عليك وعلي اصحبابه وعلي رائسهم كوكي باشا والعديه بوسبس طمع فيها :)

ساره يقول...

Pink Dreams

وانتي طيبه يا بنك يا جميله انتي

عيد سعيد عليكي يا قمر

ساره يقول...

اقصوصه

اختي بنت الامارات الغاليه
عيد سعيد وعساك من عواده

ساره يقول...

محمد عبدالرحمن شحاته

اخي الشاعر الجميل محمد
كل عام وانت بخير وسعاده

ساره يقول...

عاشقه الرومانسيه

دودو الغاليه
وانتي بخير ياقلبي
عيد سعيد عليك وعلى كل احبابك امين

ساره يقول...

Tamer Nabil

كل سنه وانت طيب يا تامر
اشكر تواجدك الدائم

تحياتي

ساره يقول...

Timo

تيمو الصديق الجديد

والله مش عارفه لحد امتي بس اكيد ما راح ابقي كثير مصيري اطلع

كل سنه وانت بخير

نورتني

ساره يقول...

zainab

زوزووووووووووووو
واحشتيني والله بجد
واحشتيني كثير

لازم اكلمك واسمع اخبارك وان شاء الله راح الكمك قريب جدااااااااااا

كل سنه وانتي طيبه يا اجمل انسانه عرفتها :)

ساره يقول...

إحنا شباب النهارد


الله يوفقكم وكل سنه وانتوا طيبين

ساره يقول...

فكرة من الزمن ده

فكره الغاليه

كل سنه وانتي بخير ياقلبي
ان شاء الله ياقمر راح اسمع النصيحه :)

نورتيني

ساره يقول...

Timo

اهلا وسهلا بيك اي وقت
المدونه مدونتك ... سعيده جدا ان المدونه عجبتك

ساره يقول...

أُنْثى مِنْ حَرِيْر

اختي بنت الكويت الجميله
الاروع وجودك وتعليقك ياقلبي

تسلمين علي الزياره
تحياتي

ساره يقول...

د. محمد رضــــا .. هل تراني

د. محمد بجد نورتني
مرورك يسعدني